پرسش :

مشخصات داروی گیاهی چای کیسه ای رازیانه(Foeniculum vulgare) چیست و در چه مواردی و به چه مقدار باید مصرف شود؟


پاسخ :
اشکال دارویی:
پودر (عرضه به صورت چای کیسه أی 25 عددی)

موارد مصرف:
از رازیانه بصورت خوراکی در درمان نفخ ، سو هاضمه و اسپاسم عضلات و همچنین به عنوان خلط آور ، مدر و افزایش دهنده شیر استفاده می گردد . به صورت موضعی نیز بعنوان ضد میکروب ( از جمله در درمان التهاب لثه ) استفاده شده است.

اجزای فراورده:
هر کیسه حاوی 3 گرم میوه گیاه رازیانه ( Foeniculum vulgare ) می باشد.

موارد استعمال در پزشکی گذشته:
در طب گذشته رازیانه به عنوان ضد نفخ، مدر، دفع کننده سنگهای مجاری ادراری و افزایش دهنده شیر مورد استفاده قرار می گرفته است.

مواد موثره:
آندوسپرم میوه های رازیانه حاوی قندها ، پروتئین ها ، 12 تا 18 درصد چربی و حدود 1 تا 6 درصد اسانس است . اسانس های موجود در این گیاه حاوی Anethol Cymene , Camphene , Carvone , می باشد.

آثار فارماکولوژیک:
میوه های رازیانه دارای نوعی اثر استروژنیک بوده و سبب افزایش وزن و چاقی می شود.میوه و اسانس رازیانه به دلیل دارا بودن آنه تول موجب کاهش یا توقف اسپاسم های دستگاه گوارش و تشدید ترشح شیرابه های گوارشی و در نتیجه بالا رفتن کیفیت هضم می گردد. مجموعه این اعمال سبب رفع سوءهاضمه شده و به تبع آن برخی از بی خوابیها که در اثر اختلالات فیزیکی دستگاه گوارش حادث شده اند ، درمان می یابند . بررسیهای دقیقتر نشان داده اند که اثر أنتی اسپا سمودیک اسانس رازیانه از طریق مهار انقباضات ناشی از استیل کولین و هیستامین صورت می گیرد .عصاره أبی به دست أمده از برگهای رازیانه قادر است فشار خون سرخرگی را بدون أنکه برتعداد ضربانات قلب یا تنفس تاثیر داشته باشد & به طرز چشمگیری کاهش دهد.

مقدار مصرف:
2 بار در روز

نکته قابل توجه:
چنانچه پیش از غذا میل شود اثر مشهی خواهد داشت.

دستور مصرف:
یک کیسه را نیم ساعت قبل از غذا در یک فنجان آب جوش قرار داده 5 دقیقه صبر کنید سپس کیسه را پس از فشردن خارج نموده محتوی فنجان را که مایعی سبز رنگ با بوی مطبوعی می باشد میل نمایید.

عوارض جانبی:
رازیانه شیرین محرک و التهاب آور نبوده و نسبتا غیر سمی می باشد. فنچن موجود در رازیانه تلخ اثر محرک موضعی داشته و ممکن است در برخی افراد موجب بروز حساسیت شود.همچنین اسانس رازیانه بیش از 1 میلی لیتر سبب التهاب ریه ها ، اختلالات تنفسی و تشنج می شود.
irteb.com